A Magyar Géniusz Program keretében, a Magyar Vidéki Múzeumok Szövetsége koordinálásával szombaton indult útjára Kecskeméten a magyar vidéki múzeumok műtárgyait felvonultató vándorkiállítás, amely 2023-ig 8 magyar várost érint.
A Petőfi 200 emlékév égisze alatt, a Magyar Vidéki Múzeumok Szövetsége (MVMSZ) koordinálásával megvalósuló vándorkiállítás bemutatja a Kárpát-medencei magyar örökséget. – 3,5 milliárd forintot különítettünk el a magyar vidéki múzeumok számára, az összegből a vándorkiállítás mellett megújulnak az intézmények tárlatai – mondta Demeter Szilárd, a Magyar Géniusz Program kuratóriumi elnöke, a Petőfi Irodalmi Múzeum főigazgatója, miniszteri biztos a csütörtöki budapesti sajtótájékoztatón.
A Kecskeméten induló, majd Gyula, Debrecen, Győr, Szombathely, Szekszárd és Eger után Budapestre 2023 decemberében érkező vándorkiállításon a MVMSZ 67 intézményének 154 műtárgya láthat, melyek négy tematikus egységben a régészeti korokról, a magyar történelemről, a népi kultúránkról és a művészeti értékeinkről mesélnek.
Csapláros Andrea, a MVMSZ elnöke, a vándorkiállítás főkurátora arról beszélt, hogy a szervezet elmúlt öt éve alatt megnégyszereződött a tagintézmények száma, jelenleg 117-en vannak. „A Magyar Géniusz programmal soha nem látott hangsúlyt és lehetőséget kap a vidéki muzeológia.” - mondta.
A kecskeméti tárlat május 22-ig, kedd és vasárnap között, 10-től 17 óráig látogatható.
Ezen idő alatt számos programmal készülnek a látogatóknak, melyekről Dr. Végh Katalin, a Magyar Vidéki Múzeumok Szövetsége (MVMSz) Magyar Géniusz programjának vezetője, a kiállítás főkurátora adott tájékoztatást a kultura.hu-nak:
„A kiállítás feldolgozását olyan múzeumpedagógiai programok biztosítják, melyek lehetővé teszik az élményalapú ismeretszerzést, a sokoldalú kompetenciafejlesztést, és amelyek hozzájárulnak az iskolai tananyag kiegészítéséhez is.
A középiskolás és felső tagozatos diákcsoportok a számunkra kidolgozott múzeumi órákon túl muzeológiáról szóló, pályaorientációs jellegű foglalkozás keretében nyerhetnek bepillantást a múzeumok falai mögött zajló szakmai tevékenységbe.
Az alsó tagozatos tanulók kalandos küldetésen vehetnek részt, míg a szünidőben egyénileg érkezők, vagy az osztálykiránduláson részt vevő csoportok önállóan barangolhatnak a tárlatban QR-kódos feladványok segítségével. A valódi kincseket, értékeket felsorakoztató tárlatban mindannyian megtalálhatjuk a számukra legizgalmasabb, legtöbb információt rejtő tárgyakat.
A tervezet segítségével és persze a helyi kollégák múzeumpedagógiai tapasztalatára építve, önálló ötleteikkel kiegészítve a helyi múzeum szervezi a programokat.”